Geld verdienen als fotograaf – Tips voor collega’s

Ik ben op mijn best als ik een kans zie mensen te helpen meer uit zichzelf, hun werk of het leven te halen. Dat uit zich in mijn portretfotografie, maar ook in mijn hulp aan collega creatievelingen. Wil je als freelancer niet alleen creatief, maar ook commercieel floreren? Laat mij je helpen. 


Eenvoudiger, effectiever & authentieker opdrachtgevers werven
In mijn boek met makkelijk toepasbare commerciële vaardigheden leer je jezelf als freelancer beter ‘in de markt’ te zetten en te verkopen, zodat je niet alleen creatief, maar ook commercieel kunt floreren.

 

Bestel rechtstreeks jouw exemplaar voor € 20,- inclusief 6% btw en verzendkosten door een app te sturen naar 06-51201851 met je adres en als referentie boekbestelling. Betaling doe je na ontvangst via een Tikkie. 

Veel zelfstandige professionals zeggen zichzelf niet te kunnen verkopen. Ze denken dat je voor verkoop een een doos vol niet integere trucs nodig hebt. Dat je niet authentiek kan zijn, je de ander probeert te manipuleren en meer van dit soort ideeën die ons niet veel krachtiger en effectiever maken.

In mijn boek en lezingen benadruk ik dat je juist je jezelf en je (potentiële) klant moet proberen te begrijpen. En, okay, toegegeven, daarbij mag je van mij best zo nu en dan een handig communicatie-trucje gebruiken.

 

Bewaren

Bewaren
Pakweg 20% van de freelancers haalt 80% van de opdrachten binnen.

 

Je zou denken dat die succesvolle 20% het neusje van de zalm is. De briljante happy few, die gewoon de mooiste dingen maken. Niet dus! Sterker, een opvallend groot deel van de beste creatieven kunnen met moeite het hoofd boven water houden. Terwijl ‘middelmatige’ collega’s worden overladen met de leukste opdrachten. Vakkennis en talent alleen zijn blijkbaar geen garantie voor succes. Maar welke gewoonten, zienswijzen, trucs en methodes maken nu eigenlijk het verschil?

 

Dat was de vraag die ik mijzelf stelde voordat ik aan mijn boek begon.
Veel van mijn ideeën en inzichten heb ik gewoon opgedaan in de praktijk. Ik werk ruim achttien jaar met veel plezier en succes als freelance fotograaf. Ik heb een brede kring van prominente opdrachtgevers opgebouwd. Ik heb mijn eigen fotostudio. En ik kan er goed van leven. Maar niet alleen omdat ik een goede fotograaf ben. Want ik ben geboren met een ondernemersgeest en opgeleid als verkoper.
Al mijn kennis op het gebied van jezelf en je werk goed verkopen, breng ik samen in een praktische gids voor freelancers als fotografen, grafisch ontwerpers, journalisten, stylisten, visagisten en andere creatieve ZZP’ers.